Hvilken løsning er den bedste til dig? Tit kan det være svært at vurdere, om dig eller din virksomheder har brug for et kontorfællesskab, et kontorhotel eller eget kontor/erhvervslejemål. Her finder du et par fordele og ulemper for hver type kontorløsning.
Kontorfællesskab
Fordele
- Korte bindingsperioder på 1-3 måneder giver muligheder for hurtig op- eller nedskalering
- Har ofte både fælleskontorer og lukket kontorer - så det passer til de fleste budgetter.
- Er møbleret og serviceret med rengøring, indkøb etc. Du bruger kun tid på din virksomhed.
- Gode muligheder for networking og vidensudveksling med andre relevante brancher.
Ulemper
- Er dyrere end at etablere eget kontor.
- Du kan komme til at dele kontor, med nogen du ikke synes om.
Kontorhotel
Fordele
- Korte bindingsperioder på 1-3 måneder - giver muligheder for hurtig op- eller nedskalering.
- Har ofte kontorer med plads til 1-30 personer, så du nemt kan vækste din forretning.
- Har receptionister, servicemedarbejdere, kantine og servicering af mødelokaler. Du bruger kun tid på din forretning.
Ulemper
- God service kan være dyrt.
- Ofte skal du leje mødelokalerne pr. time
Eget kontor
Fordele
- Billige kvadratmeter.
- Du får 100% kontrol over indretning.
Ulemper
- Forvent binding på typisk 1-3 år
- Tager tid at købe/samle møbler, etablere internet, arrangere rengøring, indkøb, vedligeholdelse etc.
- 3-6 måneders depositum kan være en stor bid af ens likviditet.